onsdag 16 februari 2011

Mina fåtölj

MINA

Denna fåtölj finns i två utförande, med flätad sadelgjord eller som ovan med en djuphäftad stoppning med polyeter och bärande väv.
Jag trodde först att stommen på de båda var lika och att den stoppade kunde kläs med sadelgjord.
Så var dock inte fallet, den djuphäftade modellen saknar trälisten ovanför framkanten så det finns inget att fästa sadelgjorden runt. Nu vet jag det till nästa gång nån undrar.

En lite sliten Mina fåtölj av Bruno Mathsson fick en ny ljus linneklädsel med läderförstärkta hörn.

Bruno Mathsson är en av Sveriges internationellt mest kända formgivare. Kanske var det hans ständiga fokusering på att ”sittandet ska vara organiskt och bekvämt”, som har givit honom berömmelse. Han lär ha sagt att möbler ska tillverkas med sådan konst att sittandet i dem inte blir någon konst. Bruno Mathssons hade en osannolikt produktiv karriär och hans namn står för funktionell, vacker och ständigt aktuell design. Några exempel på hans tidlösa möbler är Superellips, Pernilla eller Eva

Linnetyget "Lilly" från Sydtextil har en trevlig struktur och passade bra till stommen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, jag blir glad om du vill lämna en kommentar//Eva