onsdag 17 november 2010

Laminofåtöljer

1900-TALETS SVENSKA MÖBEL

Yngve Ekström (1913–88) är en modern klassiker i svensk ­möbelformgivning.
1945 grundade han tillsammans med brodern Jerker, det än i dag framgångsrika företaget Swedese (då under namnet ese-möbler).
Några år senare framträdde han som formgivare med en utställning arrangerad av inredaren och trendsättaren Lena Larsson på NK Bo.
Den kurviga stolen ­Lamino (ovan) såg dagens ljus 1956 och röstades 1999 fram av Sköna hems läsare som Seklets svenska möbel.
Läs mer om Yngve Ekström i boken På ­spaning efter Lamino, skriven av dottern Brita-Lena Ekström.

Detta är en av mina personliga favoritmöbler, jag har just blivit ägare till ett par från 60-talet i teak.De ska också få ett nytt fårskinn, som ovanstående två som är kundjobb.

Skinnet finns i flera färger, vit, honung, grafit, brun & svart.
Vill man ge sig på att klä sin egen Lamino så finns både färdigkonfektionerad ryggplatta & fotpall och ny linneväv att köpa genom mig.

Och så går det såklart att lämna in den till mig på verkstan och slippa göra jobbet själv!

Ha en fin dag//Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, jag blir glad om du vill lämna en kommentar//Eva