onsdag 16 mars 2011

Rundrygg




Rundrygg
(1939) Carl Malmstens sortiment
förnyas regelbundet genom att produkter
som varit med en tid ersätts med "nya".
Ett bra exempel på detta är Rundrygg
vilken ritades redan 1939 och nytillverkades 1992
och som snabbt blev en av de mest sålda fåtöljerna.
Ett tydligt bevis på malmstenmöblernas tidlöshet.
Detta är en möbel som lämpar sig även för stormönstrade tyger.

Tyget "Snowball" från Textil-Miljö, finns i 16 härliga färger.
Ett ulltyg med hög slitstyrka.

Detalj från fåtöljens baksida, nack-kudden
som försågs med en tyngd, kläddes in i tyget.


Vilken skillnad ett tyg kan göra med en möbel, eller hur?

//Eva






2 kommentarer:

  1. HEj!
    Så söt hon blev lilla fåtöljen:-)

    Ha det fint, kram Hillevi som håller tummarna imorrn kvälll;-)

    SvaraRadera
  2. Hejsan Eva!

    Jag tackar för berömmet! :0) Det var fantastiskt kul att klä om min Emma men jag förstår ju att soffan kommer att vara en heeelt annan sak! Den är spikad med nubb (visst heter det så?) så bara att få bort tyget kommer att vara ett projekt. Emman var stoppad med skummgummi så den kan inte vara sådär jättegammal. Vad tror du? I soffan ser jag att det är en ull liknande stoppning under tyget och dessutom är det fjädrar som är fästa med sadeljord i botten. Vilket arbete alltså! Jag blir så imponerad av all tid man la ner på möbler förr...

    Knapparna till fåtöljen klädde jag om själv. Det gick bra även om det inte är något proffsjobb direkt. ;0)

    Ha en underbar helg!

    Anna

    SvaraRadera

Hej, jag blir glad om du vill lämna en kommentar//Eva