torsdag 10 mars 2011

Samsas & Jonas Love

Före omklädsel

Modell Samsas ritad 1960 är för många det man mest förknippar med Carl Malmsten.
Då han komponerade sina möbler villa han som alla andra konstnärer, uttrycka någonting - en känsla eller en stämning. Detta underströk han också med möblernas namn.

Samsas är tänkt som en grupp för trivsamt umgänge och som sådan har den fungerat i snart 50 år. Med andra ord en tidlös och slitstark modell.

Typiskt för Malmsteens möbler är att det är "garnpuskor" istället för knappar.

Efter omklädsel, klädd i tyg Mill från Textil-Miljö


Detalj från armstödet,möbelband limmat runt hela ryggen.



Före omklädsel

Karmstolen "Jonas Love" av möbelproffessorn Carl Malmsteenvisades första gången på världsutställningen i New York 1939 , då med rottingflätad rygg.


Efter, klädd i tyget melodi grön av Stig Lindberg, Ljungbergs.




4 kommentarer:

  1. Vad fina de blev
    kram /mamma

    SvaraRadera
  2. Åh, jag är helt såld på färgerna på fåtöljen längst ner! Vilken färgklick! :0)

    Vad roligt att få beröm av dig när det gäller knapparna och vecken på ryggstödet! Jag svor, blödde och fick lov att vila fingrarna i några dagar innan jag kunde fortsätta. ;0) Du måste ju ha fingrar av stål vid det här laget! Jag klättrade mycket i berg när jag var yngre så jag har rätt starka fingrar men oj vad jobbigt det var när man skulle spänna tyget! Jag blir bara mer och mer imponerad över ditt yrkeskunnande! Har du börjat med någon fåtölj i lapptäcksteknik ännu? Skulle vara så kul att se resultatet...

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  3. Hallå där. Va kul att läsa din blogg!Massor med fina bilder..
    Själv är jag tapetserarlärling i norge,det är ett så himla roligt yrke.
    Jag kommer nog följa din blogg ett tag.

    Monica

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Vad tråkigt med brödet... Jag mäter aldrig hur mycket vetemjöl jag har i. Brukar ta så att degen blir hanterbar. När man har kokat rågkrosset som man gör i det här brödet så måste man ha lite mer vetemjöl än vanligt. Det är som att vätskan "gömmer sig" i kornen och kommer fram ju mer man bearbetar degen. Jag ska baka i veckan igen och då ska jag mäta upp hur mycket vetemjöl jag har i just det här brödet och sedan berättar jag det för dig här på din blogg. :0)

    / Anna

    SvaraRadera

Hej, jag blir glad om du vill lämna en kommentar//Eva